Ik heb besloten bij het begin te beginnen: de oprichting.
IKEA werd ooit opgezet als “gewoon” meubelbedrijf, geen bakken met
wortelknuffels, geen roze douchegordijnen, maar gewoon, degelijke en betaalbare
meubels. IKEA werd opgericht in 1943, door de toen 17-jarige (17-jarige!)
Ingvar Kamprad, een geboren ondernemer die zijn carrière begon op elfjarige
leeftijd met het doorverkopen van lucifers. Wat hij wilde was ‘meer doen met
minder’, en stijlvolle meubels aanbieden die voor iedereen betaalbaar waren. Dat
is hem allebei gelukt. IKEA groeide uit tot een wereldwijde succesformule, waar
het niet langer alleen om gedemonteerde tafels draait die gemakkelijk in de
achterklep van de auto passen. Tegenwoordig verkoopt IKEA veel meer dan alleen
standaard meubels. Je kunt er alles krijgen wat een huis tot een thuis maakt,
van hangkasten met de naam Billy tot aan plantenbakken, “vrolijke” klokken en
schilderijlijsthouders. ‘Kies je stijl en maak je eigen creatie’, is een van de
motto’s van IKEA. Een andere: ‘aandacht maakt alles mooier’. Het streven van de
winkelketen, zo staat op de site, is het meer mensen de kans geven thuis een
beter leven te leiden. Hoe ze dat doen? Waarschijnlijk met een ontelbaar aantal
marketingstrategieën en een uitpuilend team van mensen met hersens. IKEA
verkoopt het thuisgevoel. Om achter hun verkooptechnieken daarvoor te komen,
wil ik vier dingen onderzoeken: de IKEA-gids, de website, hun campagnes en de
winkel zelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten