zondag 25 oktober 2015

Hoe katten de IKEA populair maken

Ik stond vanochtend brood te smeren met de radio aan. Tussen de liedjes door luisterde ik naar reclame, de meeste met deuntjes die in mijn hoofd bleven hangen en een opgewekte mannen- of vrouwenstem die zei: ‘Dus u wilt een nieuw tapijt? Kom dan naar Carpetright! Bij ons vindt u niet alleen de mooiste, maar ook de warmste, de meest stijlvolle, de voordeligste, de langst meegaande, de best verkochte, de makkelijkst schoon te maken en de goedkoopste tapijten of vloerkleden!’
Mijn eerste reactie: ‘nee.’
De rest van de dag begon ik er eens op te letten en eigenlijk doen bijna alle reclames het zo, of het nu op radio of televisie is. Ze proberen in zo weinig mogelijk tijd zo overtuigend mogelijk hun product te verkopen. Kom langs! Bij ons moet u zijn! Wij zijn de allergoedkoopste van Nederland! Als u bij ons aanklopt, gaat u nooit ontevreden weg!
Bij veel mensen roept dit soort overdreven enthousiasme een tegenovergestelde reactie op, net zoals het bij mij deed. Ze zullen ongetwijfeld iets van effect hebben, maar toen ik het vergeleek met dat wat IKEA doet, viel me een duidelijk verschil op.

Een paar jaar geleden kwam IKEA Engeland met een reclame waarin ze 100 huiskatten loslieten in een IKEA-filiaal. Geen ‘koop dit’, geen ‘vijf euro korting op dit’ maar gewoon, een één minuut durend filmpje van loslopende katten door de gehele winkel.

Wat deze reclame volgens mij zo bijzonder maakt liet me iets zien over de marketingstrategie van IKEA. Ze zijn niet bezig iets te roepen, ze zijn bezig iets óp te roepen, namelijk: het thuisgevoel waar ze zoveel waarde aan hechten. Als het filmpje begint is het meteen duidelijk dat het zich in een IKEA-filiaal afspeelt. Er staat nergens een merknaam of logo, maar ik herken wel meteen wat ik zie: het glimmende gangpad in de altijd gelijk ingedeelde winkel. Deze herkenbaarheid op zich zegt ook al iets over de marketing van IKEA. Ze hebben zo’n sterk imago opgebouwd dat ze bij mij als kijker met één beeld, zonder merknaam of iets anders van reclame, de gedachte aan hun bedrijf kunnen oproepen, net zoals Mc Donalds een tijdje geleden deed.

Iets anders dat me opviel aan de kattenreclame is het effect dat het filmpje op me heeft. Het enige wat de reclame doet is een sfeerbeeld schetsen. Het zien van de spelende en klimmende huisdieren roept, vooral de eerste keer, het ah-gevoel op. Ik ben zelf allergisch voor katten, maar toch associeer ik ze met warmte. Met woorden als thuis, knuffelen, kachels en krioelen. De reclame van IKEA dwingt me niet iets te kopen, er staat nergens een prijs in beeld, je hoort alleen een rustig muziekje terwijl je ziet hoe een kleine kat over een armleuning kruipt (en wegglijdt).

Conclusie: waar de ene reclame naar me roept: koop deze bank! laat IKEA zien hoe ik me voel als ik op zo’n bank ga zitten. Je kunt hem voor de haard zetten, je kunt er thee op drinken met een dekentje over je benen en je kunt er vooral, samen met je favoriete huisdier op zitten, liggen en televisie kijken.
Thuis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten