Bekomen van de
schrik? Gelukkig. Menigmaal wordt ik benadeeld op het niet kennen van
klassiekers, zoals The Shining of Fight Club (ja, ja, ja, ja), maar ik zie het
als een voordeel. Dit betekent dat ik die ‘’geweldige, spannende, knettergoeie,
coole, vette’’ films nog voor de allereerste keer mag kijken! Hoe leuk is dat!
Dus benadeel me niet, je zou willen dat je in mijn positie stond.
Vanavond ga ik The Shining kijken. Ik weet niet wat deze film onderscheidt van anderen in zijn genre en ik weet niet of ik hem eng ga vinden. Maar ik weet wel dat er nou eenmaal films zijn die dat gewoon kunnen: die je zintuigen prikkelen, je achter de bank doen springen en je dat heerlijke ‘unheimliches gefühl’ kunnen geven.
Dus stap 1 is verwachting (ik verwacht dat hij eng is??).
Stap 2 is de film kijken
en stap 3 is onderzoeken waarom hij tot de klassiekers behoort: welke technieken de film zo indringend/spannend/griezelig maken?
Vanavond ga ik The Shining kijken. Ik weet niet wat deze film onderscheidt van anderen in zijn genre en ik weet niet of ik hem eng ga vinden. Maar ik weet wel dat er nou eenmaal films zijn die dat gewoon kunnen: die je zintuigen prikkelen, je achter de bank doen springen en je dat heerlijke ‘unheimliches gefühl’ kunnen geven.
Dus stap 1 is verwachting (ik verwacht dat hij eng is??).
Stap 2 is de film kijken
en stap 3 is onderzoeken waarom hij tot de klassiekers behoort: welke technieken de film zo indringend/spannend/griezelig maken?
Helaas weet ik al
één: het hotel in The Shining schijnt een soort van doolhof te zijn? Mijn
vriend de regisseur heeft me eens verteld dat ze tijdens het filmen het decor
veranderden. Dus waar eerst een deur zat, kwam opeens een muur; waar eerst een
muur zat, kwam opeens een gang. Het was nét niet opvallend genoeg dat mensen
het doorkregen, maar het was nét opvallend genoeg dat de kijker het gevoel
kreeg dat er iets gewoon niet klopte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten