woensdag 28 oktober 2015

Wat ik opschreef terwijl ik door de IKEA liep en voor het eerst niet keek naar wat ik wilde hebben:

- Er wordt reclame gemaakt met duurzaamheid (ik was er blijkbaar op de dag van de duurzaamheid)
- Veel Zweedse producten, en alles in de sfeer van Scandinavië
- Er bestaat een IKEA Family Pas (voor korting, gratis koffie en thee en gewoon omdat je dan lid van een soort club bent: groepsgevoel!)
- Het meedenken van IKEA (je koopt iets niet alleen, je krijgt ook 10000 tips voor het gebruik ervan, voor een verbouwing, vervanging of het maken van een nieuwe indeling)
- De winkel bestaat uit allemaal kleine studio’s, wat me deed denken aan het gevoel dat je krijgt als je als kind mee mag naar een campingwinkel. Je kunt alles aanraken, het is net echt
- De gedachte: ik loop door een levensgroot poppenhuis
- IKEA maakt veel reclame voor hun handige systemen en geniaal doordachte oplossingen
- Je wordt gedwongen door de hele winkel te lopen (tenzij je de stippelroutes afsnijdt, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling)
- Dezelfde producten staan op heel veel verschillende plekken, wat niet opvalt omdat de omgeving er steeds anders uitziet (met andere woorden: veel dingen van IKEA passen overal bij, en toch ziet het er telkens anders uit, dat is wat ze willen laten zien)
- Alle producten met het label NIEUW staan apart uitgestald, maar ook gewoon verspreid in de winkel. Zo zie je zonder dat je het doorhebt steeds dezelfde dingen
- Tips en uitleg bij bepaalde artikelen hangt op ooghoogte, is goed leesbaar en mooi afgebeeld
- Je kunt altijd zien waar je de artikelen moet ophalen. Aan alles hangt een opvallend, rood label
- GRATIS boodschappenlijstjes en potloodjes (dat laatste geldt als internationaal verzamelobject)
- Er zijn veel informatiepunten verspreid door de winkel. Je hoeft je nooit lang iets af te vragen
- Om de zoveel meter staat er een plattegrondpaal, zodat je, mocht je afwijken van de legendarische stippellijn, toch nooit de weg kwijtraakt
- Het personeel draagt kleding in de welbekende IKEA-kleuren (geel en blauw). Je kunt ze bijna niet missen
- De winkel is ruim ingedeeld, je kunt met drie karretjes tegelijk naast elkaar over de paden lopen
- De verschillende poppenhuiskamers zijn afwisselend van kleurenpalet, waardoor de ruimte in zijn geheel ook esthetisch aantrekkelijk is. Je blijft om je heen kijken
- De winkel nodigt uit tot traagheid, niet tot doorlopen en alleen halen waar je voor gekomen bent
- Zelfs de wanden worden functioneel gebruikt (er hangen stoelen aan, er staan honderd van dezelfde vazen op een rij, of potten, wat er dan toch weer mooi uitziet)
- Je kunt er veel inspiratie opdoen
- Alles hangt op ooghoogte: informatie, prijzen, aanbiedingen, slogans (‘aandacht maakt alles mooier’)
- Na de route op de eerste verdieping, de helft van de totale route, kom je uit bij het restaurant, wat uitnodigt tot ‘mama, ik heb HONGER! Mag ik een ijsje?’ Of een stuk chocoladetaart, of een bord Zweedse gehaktballetjes met frietjes en appelmoes
- Met een volle maag loop je langzamer door de rest van de winkel
- Op de kinderafdeling staat alles ónder ooghoogte, of in elk geval, de bakken met knuffels en multifunctioneel speelgoed
- In het magazijn is alles makkelijk terug te vinden. De stellingen staan duidelijk aangegeven, de vakken ook, met in het middenpad nog een keer de aanbiedingen en afgeprijsde artikelen
- De koopjeshoek is vlak voor de kassa
- Als je de kassa overleefd hebt, loop je zo de Swedish Food Market in, en mocht je de verleiding van doorzichtig verpakte koekjes en zelf-schep-snoep dan toch nog kunnen weerstaan, dan kom je nog langs een mini-restaurant waar ze hotdogs, appelflappen en zelf-tap ijsjes verkopen

Heel in het kort: met niets naar huis gaan wordt je door de IKEA niet makkelijk gemaakt. Ik kocht twee afwasborstels en een olifantenknuffel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten