Een tijdje geleden kondigde IKEA Nederland aan op zoek te
zijn naar een nieuwe, jawel, #interieurontwerper. Via Pinterest werden mensen
uitgenodigd om een bord (onder de naam #IKEAcatalogus) te maken, en van pins
uit de IKEA catalogus hun ideale slaap- of badkamer in te richten. Het meest
inspirerende bord werd gebruikt om ook echt op te bouwen in de IKEA van
Amsterdam. De winnares, Vanessa Obinu, liet zich inspireren door Pipi Langkous.
Zie hier het filmpje:
Deze Pinterest-campagne van IKEA maakt deel uit van hun actief-zijn
op sociale media. Sinds 2013 zit IKEA op Facebook, Twitter, Google+ en
YouTube, en iets minder lang geleden begonnen ze ook met een actie op
Instagram.
Wat denk ik het effect is van deze acties, is dat ze net als
de rest van de wereld interactiever worden. Ze gaan mee met de ontwikkelingen. Bovendien is IKEA zo niet langer alleen ‘de
winkel’, het is nu ook een zowel of- als online verzamelplek waar je
inspiratie, tips en ideeën vandaan kunt halen. IKEA is een merk. Met acties als
maak-je-eigen-Pinterest-slaapkamer-en-zie-hem-echt-in-de-winkel-terug betrekt
IKEA hun klanten bij de marketing. Het is niet meer IKEA tegenover de klant,
het is IKEA én de klant. Dit gevoel van ‘samen maken we de winkel’, en
‘samen maken we een thuis’, is een gedachte die steeds weer terugkomt.
Misschien niet zo letterlijk, maar het is bijna zo dat je als klant onderdeel
bent van iets. Dat je lid bent van de IKEA-familie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten