maandag 2 november 2015

Vraag: Hoe maakt de IKEA het thuisgevoel visueel?

Antwoord:

1. met poezenreclames
2. door van de winkel een levensgroot keuzezwembad te maken. Een soort poppenhuis, maar dan op ware grootte
3. door zichzelf neer te zetten als een bedrijf waar mensen werken. Een mens praat met de klant, niet, het bedrijf spreekt tot de klant
4. door de woorden gezellig, thuis en familie te verbinden aan betaalbaar, degelijk en stijlvol
5. door meer te zijn dan alleen een winkel. Door een merk te worden, een begrip, een imago. Door ergens voor te staan en dat ideaal na te streven
6. door constant te vernieuwen (denk aan: de dag van de duurzaamheid, het frisdrank vervangen door fruitwater, de hype met weckpotten en de tafel van kurk. Sorry, Martijn)
7. met kindvriendelijkheid (Småland! IJsjes! Olifantenknuffels!)
8. door klanten aan zich te binden met campagnes, het uitnodigen tot meedenken of de IKEA-family pas
9. door aandacht te besteden aan details
10. door vast te houden aan het Zweedse design, waardoor de IKEA toch een beetje voelt als: we-gaan-naar-Frankrijk-en-lopen-daar-uren-door-de-supermarkt-omdat-alles-zo-anders-is
11. door betaalbaar te blijven
12. door naast alleen meubels, ook tips te geven, extra service aan te bieden en ontelbaar veel mogelijkheden bieden om inspiratie op te doen
13. door actief te zijn op sociale media
14. door hun eigen, positieve en vriendelijke 'stem' (de slogans, de levenstips)

En natuurlijk gewoon omdat de IKEA de ideale plek is voor als je iets nodig hebt. Of voor als je gaat verhuizen of verbouwen. Bij de IKEA zul je er niet snel tegenaan lopen dat ze iets NIET hebben. Als ik in de IKEA kom, verbaas ik me er meestal juist over wat ze allemaal wel hebben, en waarvoor ik dat dan absoluut niet nodig heb.

Bonus antwoord:

15. door geen boete te geven voor het stelen van IKEA-potloodjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten