The Shining, geregisseerd door Stanley Kubrick, debuteerde in 1980. Ik keek de film in 2015. Samen met mijn vriend, wat misschien niet zo'n goed idee was omdat hij bij elke scène riep: o nee, o nee! Niet kijken! NIET KIJKEN DIT IS ZO ENG IK KAN HET NIET AAN.
Wat het best deed meevallen.
Ik heb tijdens het kijken ook opgelet wat me opviel aan de manier van filmen en mijn bevindingen hiervan gaan als volgt:
- De camera stond vaak laag op de grond, en vaak volgde de camera een persoon op zijn route (zoals bijvoorbeeld het zoontje op zijn driewieler).
- Er werd van begin tot eind gebruik gemaakt van dreigende muziek, ook als er niks gebeurde (ik verwachtte hierdoor constant dat er iets engs zou gaan gebeuren).
- Omdat er soms hele lange stilstaande shots zijn werd ik een beetje ongemakkelijk. Ik verwachtte dat er dan opeens een monster tevoorschijn zou springen, maar telkens was dit niet het geval (op een enkele keer na: toen er een nieuwe titel in beeld verscheen, samen met blaasorkest op vol volume, en toen Jack uit het niets met een bijl de arme conciërge in zijn borst chopte.
- Ook werd er op enge momenten vanuit het oogpunt van iemand gefilmd, zo voelde het alsof je met ze meekeek (een deur die opengemaakt moet worden, iemand die een zaal in komt lopen, de televisie waarnaar wordt gekeken).
- Af en toe was er een close-up van een gezicht, zoals van het zoontje als hij bang was of schrok.
- Vrijwel direct in de film kwam er een shot van een kamer waar bloed doorheen stroomde, dat had ik totaal niet verwacht zo snel.
- Het contrast van de tapijten, grote symmetrische patronen.
- Als laatste de opvallende keuze van Jack's bevroren gezicht. De regisseur had hem ook best een tijdje kunnen filmen terwijl hij in de sneeuw lag, dat was veel poëtischer geweest. In plaats daarvan kwam er een korte shot van zijn hoofd de volgende dag.
Ik vond het wel een razend spannende en knappe film. Ik heb nog steeds het idee dat ik heel veel verborgen motieven niet zie of niet begrijp, zoals de foto aan het einde? Huh? Was Jack de huisbewaarder? Was Jack bezeten door de huisbewaarder? Wie was die vrouw in het bad? Waarom zag Wendy skeletten?
Internet staat vol met theorieën over het werkelijke onderwerp van The Shining, bijvoorbeeld dat de film eigenlijk gaat over de genocide van de inheemse Amerikanen of zelfs over de 'fake Appollo moonlanding' (http://www.vulture.com/2013/03/the-shining-four-paths-through-kubricks-maze.html)
Als zo'n soort theorie klopt, heeft het waarschijnlijk alle invloed gehad op de technieken van Stanley Kubrick, maar omdat hij er geen uitspraak over heeft gedaan (tot zover ik kan vinden) ga ik minder naar eventuele verklaringen kijken en meer naar droge technieken.
Een interessant interview met Kubrick over de verfilming van het boek vind je hier: http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/interview.ts.html
Overige informatie over de film:
- The Shining was in de eerste instantie een boek, geschreven door Stephen King, maar Stanley Kubrick heeft grote aanpassingen gemaakt. Hierdoor waren veel lezers ontevreden over de film.
- 'Here's Johnny', de uitroep van Jack (in het echt Jack Nickelson) is geïmproviseerd. (Ik heb aan het begin van de film nog extra goed gelet op de naam van de vorige huisbewaarder, en dat was niet Johnny). http://my.xfinity.com/slideshow/entertainment-unscriptedmoviemoments/12/
- 25 kleine interessante feitjes over The Shining, zoals waarom kamer 217 (zoals in het boek) in de film veranderde naar 237: http://mentalfloss.com/article/55893/25-things-you-might-not-know-about-shining
Geen opmerkingen:
Een reactie posten